Afspraak is afspraak, of toch niet?

Categorieën: Arbeidsovereenkomst, Arbeidsvoorwaarden, CAO-recht
17/08/2018

Wanneer afspraken tussen werkgever en werknemer schriftelijk zijn vastgelegd is het duidelijk waar de werknemer recht op heeft. Die afspraken mogen vervolgens niet zonder meer door een werkgever worden gewijzigd ten nadele van een werknemer.  Het komt ook voor dat afspraken niet schriftelijk vast liggen, Lees meer

Auteur: Jacobien Sap

Fietskoerier Deliveroo: geen arbeidsovereenkomst maar opdrachtovereenkomst

Categorieën: Arbeidsovereenkomst, Flexibele arbeidsrelaties (extern), Flexibele arbeidsrelaties (intern)
01/08/2018

Op 23 juli 2018 heeft de kantonrechter in Amsterdam geoordeeld dat de overeenkomst tussen Deliveroo en een van haar fietskoeriers geen arbeidsovereenkomst is, maar een opdrachtovereenkomst. Het is de eerste keer dat een Nederlandse rechter gevraagd werd te oordelen over de kwalificatie van een arbeidsrelatie Lees meer

Auteurs: Esther Markestein-Burgers, Pauline Sick

Ophef over uitspraak Hof (‘mediation mislukt, dan is verstoorde arbeidsrelatie een gegeven’) is overdreven.

Categorieën: arbeidsconflict   , Mediation, Mediation
24/07/2018

Voor ontslag via de kantonrechter is een voldragen ontslaggrond vereist. Eén van de ontslaggronden is de verstoorde arbeidsrelatie (de g-grond). De rechter moet steeds toetsen of sprake is van een onoplosbaar arbeidsconflict en of partijen er voldoende aan hebben gedaan om tot een oplossing te Lees meer

Auteur: Paul Boontje

Niet langer wakker liggen van slapende dienstverbanden

Categorieën: Arbeidsongeschikte werknemer, Arbeidsongeschiktheid, Ontslag, Transitievergoeding
13/07/2018

Eerder blogden wij over de slapende dienstverbanden met zieke werknemers (zie: https://boontjeadvocaten.nl/slapende-zieken-wel-of-geen-transitievergoeding/). Deze dienstverbanden werden populair toen werkgevers door de invoering van de WWZ verplicht werden om langdurig zieke werknemers een transitievergoeding te betalen. Slapende dienstverbanden lijken echter verleden tijd.  De Eerste Kamer heeft namelijk Lees meer

Auteurs: Dianne van Moerkerk, Lucine Meijers

De herplaatsingsverplichting; een actief traject!

Categorieën: Ontslag
09/07/2018

De herplaatsingsplicht waar de werkgever in het kader van de opzegging aan dient te voldoen, is een inspanningsverplichting, niet een resultaatverplichting. Maar hoe ver strekken deze inspanningen? Hoe actief moet de werkgever zijn? Zeer actief! Dat blijkt eens te meer uit een recente uitspraak van Lees meer

Auteur: Stéphanie Spoelder

Een gezochte crimineel in dienst: hoe kom ik erachter en wat doe ik eraan?

Categorieën: Arbeidsovereenkomst, Detentie, Individueel ontslag, Ontslag, Sollicitant, Transitievergoeding
06/07/2018

Geen enkele werkgever zit te wachten op werknemers die gezocht worden in verband met criminele activiteiten. Maar hoe kom ik erachter of die goede sollicitant niet toevallig op een lijst van gezochte criminelen staat? In Nederland kan een lijst met voortvluchtige personen worden gecontroleerd op Lees meer

Auteur: Pascal Kruit

Is vloggen kinderarbeid?

Categorieën: Arbeidsovereenkomst
27/06/2018

Met deze vraag werden wij gisteren benaderd door LINDA nieuws. In een kort interview hebben wij hierop een reactie gegeven (zie: https://www.lindanieuws.nl/nieuws/interview/waarom-kinderen-op-youtube-niets-te-maken-hebben-met-kinderarbeid/). Aanleiding om in deze blog hier wat nader op in te gaan. De laatste tijd verschijnen op social media steeds vaker berichten van Lees meer

Auteur: Loes Wevers

Privacy & de OR (Deel II): Welke rol heeft de OR bij de implementatie van de AVG?

Categorieën: Medezeggenschapsrecht, Privacy
17/05/2018

In deel I van de blog over privacy & de OR is Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) op hoofdlijnen besproken. Daarbij hebben wij met name aandacht besteed aan de verantwoordingsplicht (accountability) en de nieuwe verplichtingen voor organisaties in het kader van de AVG. Wij concludeerden toen dat Lees meer

Auteur: Carola Meyer-de Swaan